Увод
Логистиката е професия, занимаваща се с управление на
материали, енергия и хора. Самата дума “логистика” се е използвала дълго време
в разговорния език. В понятието, обаче, се влага различен смисъл и съдържание.
Най-често се подразбира за сферата на бизнеса, но се прилага и в други области.
Основната задача на логистиката е оптималната организация на процеси,
включително доставка на необходимите материали на точното място и време при
зададени количество и качество с минимални усилия и разходи. За осъществяване
на своята дейност всички организации закупуват и си доставят необходимите им
видове и количества материални ресурси. Все още обаче в теорията и практиката
не е установена единна терминология за обозначаване на този процес и основна
бизнес функция. Равнозначно се използват понятията материално-техническо
снабдяване. материално-техническо осигуряване, стоково снабдяване,
закупуване/управление на закупуването, доставка, управление на материалните
ресурси, управление на материалното стопанство, логистика на снабдяването,
входяща логистика, логистика на закупуването. Снабдяването включва закупуване и
организация на външните доставки на материали, производствени компоненти и/или
готови продукти от доставчика до производствените или монтажни предприятия,
складовете на промишлените предприятия или в магазините на дребно. Процесът на
придобиване на материални ресурси (стоки) в производствената дейност обикновено
се нарича закупуване, в държавния сектор - снабдяване, а в търговията на дребно
и складовото стопанство - покупки. Често същият този процес се определя като
„входяща логистика" или „вътрешна логистика" .
Най-общо
казано логистиката на снабдяването е интегрирано управление на материалните,
информационните и финансови потоци в процеса на осигуряване на фирмите с
необходимите материални ресурси. Логистиката на снабдяването е една от
основните подсистеми на логистичната система на предприятието, обхващаща
процесите на движение на суровините, материалите, комплектуващите изделия и
резервните части от пазара (момента на закупуване от доставчиците) до
приемането и съхранението им в складовете на предприятието.
Всъщност
логистиката на снабдяването осигурява входа на фирмата, осигурява всички
материални ресурси, необходими за нормалното й функциониране съобразно
условията на околната среда. Поради това именно, логистиката на снабдяване
включва не само дейностите по доставка, съхранение и осигуряване на
производството с необходимите материални ресурси, но и поредица от дейности
извън фирмата - проучване на снабдителните пазари, избор на конкретни
доставчици, съгласуване на условията за закупуване, доставка и др.
Същинска част
Основни
характеристики на логистиката на снабдяването са:
Първо, елемент е на Микро логистичната система на фирмата и
със специфичните си дейности съдейства за достигане на корпоративните цели.
Логистиката на снабдяването не само осигурява придвижването на материалните
ресурси от доставчиците до предприятието, но във висока степен предопределя и
ефективното придвижване на материалните потоци по веригата производство
-пласмент. За целта е необходима непосредствена съгласуваност в пространството
и времето на осъществяваните от нея дейности с дейностите на производствената и
дистрибуционната логистични подсистеми на предприятието. Едновременно с това
трябва да се отбележи, че връзките между трите подсистеми е двупосочна -
движението на материалните потоци е от входа към изхода, но движението на
информационните потоци е от изхода към входа, защото формирането на
производствената програма в съответствие с пазарното търсене и приетите поръчки
налага доставка на точно определени по количество, качество, асортимент и време
материални ресурси.
Второ,
логистиката на снабдяването е и относително самостоятелна система в
предприятието, със свои специфични елементи, структура, връзки, цели, задачи,
критерии за оценка на ефективността и т.н. Наложително е те да бъдат
съгласувани с целите, задачите, критериите и т.н. на останалите системи,
подсистеми и звена на предприятието, както и да произтичат от общите
корпоративни такива.
Трето,
логистиката на снабдяването осигурява връзката с макро логистичната система, в
която е включена фирмата, а следователно и реализацията на общите цели на
системата от по-висок ранг. За целта се установяват дълготрайни връзки с
доставчиците и пряко се съгласуват условията на доставка. Службите по
снабдяване работят непосредствено с пласментните служби на доставчиците, с
логистични посредници и транспортни фирми, с което се създават условия за
реализация на целите не само на отделната фирма, а и на макро логистичната
система.
Влияние на логистиката на снабдяването върху дейността на
предприятието
Чрез
доставките на потребните материални ресурси логистиката на снабдяването оказва
значително влияние върху конкурентоспособност- та на фирмите, върху
себестойността на готовата продукция и крайните финансови резултати. Затова
стандартната й обща цел е доставка на необходимите по количество и качество
стоково материални ценности в необходимото време, на необходимото място, от
надежден доставчик, коректен и отговорен за задълженията си, с подходящо
обслужване и на изгодна цена. От позициите на конкурентоспособността на фирмата
тази основна цел обикновено се декомпозира на редица подцели
Едновременно
с това трябва да се имат предвид и множеството конкретни дългосрочни и текущи
цели, по-важни от които са:
• осигуряване
на непрекъснатост на потока от стоково- материални ценности и услуги,
необходими за ефективна дейност на фирмата;
• минимизиране
на инвестициите и текущите разходи в запаси;
• поддържане и
повишаване на качеството на продукцията и услугите;
• разкриване
на компетентни и надеждни доставчици;
• придобиване
и доставка по възможност на многофункционални стоково-материални ценности;
• неотклонно
придържане към принципа за оптималност на съотношението „цена-качество" в
процеса на закупуването;
• пряко и
непрекъснато съдействие за повишаване на конкурентоспособността;
• установяване
на хармонични отношения и ефективно сътрудничество с другите функционални
подсистеми и звена на фирмата;
• снижение на
разходите за организация и управление.
Особености на логистиката на снабдяването
Осигуряването
с материални ресурси на производствените и търговски фирми има свои особености
- като цяло снабдяването на производството с необходимите материални ресурси е
доста по-сложно и отговорно, отколкото това при търговията. Изискват се преки и
коректни дълготрайни взаимоотношения с доставчиците, закупуване и доставка само
на качествени материални ресурси, намаляване на времето за доставка и на
логистичните разходи. Това повишава ролята и отговорностите на доставчиците за
сроковете на доставка, за точното съответствие между фактически заявеното и
фактическото изпълнение на заявката, за спазване изискванията на производството
за качеството на входящите материални ресурси. Съществено въздействие при
реализацията на тези изисквания оказват и транспортирането, и складовата
обработка, и управлението на запасите и т.н. Поради това всички операции за
реализиране на посочените дейности подлежат на съгласувано планиране,
контролиране, регулиране, и е свързано с определени разходи. В процеса на
планиране точно се установяват количеството и асортимента на необходимите
материални ресурси, големината на партидите за доставка, времето за доставка,
разходите за доставка и т.н. Изпълняваните множество операции могат обективно
да бъдат разделени на външни и вътрешни. Външните са свързани с реализацията на
взаимоотношенията на фирмата с доставчиците, а вътрешните - с взаимоотношенията
на снабдяването с производствените звена, вътрешно производствения транспорт,
пласмента и дистрибуцията, мениджмънта и др.
Графика на логистика
на снабдяването
В
търговията на едро и дребно се преследват по-различни от производството цели.
Закупуват се стоки за продажба без допълнителна преработка и за реализиране на
печалба. Работи се с много повече доставчици. Главната цел е моментална реакция
и задоволяване на потребителското търсене чрез поддържане на наличности в
магазини и собствени складове и/или много бърза пряка доставка на търсените от
купувача стоки, съобразно неговите изисквания, платежоспособност и общи
разходи. Високото равнище на стоковите запаси и бързата реакция са предпоставка
за повишаване удовлетвореността на клиентите, но е свързано с допълнителни
разходи по транспортирането и съхранението. От друга страна, клиентите в
търговията не демонстрират и не поддържат лоялност, а се ориентират към стоки с
по-ниски цени, дори когато са с по-ниско качество, със съмнителен произход и
срок на годност.
Оптималното
функциониране на подсистемата „логистика на снабдяването” налага установяване и поддържане на
непосредствени оперативни взаимоотношения и взаимодействия, от една страна, с
доставчици, транспортни организации, логистични посредници и т.н., а от друга -
с редица дейности и структурни подразделения на фирмата.
-Доставчици -
обменят се оферти, провеждат се преговори, съгласуват се условията за покупка,
сключват се договори, правят се и се изпълняват заявки и т.н.
-Производство -
предоставя графика на производство и наличностите от незавършено производство,
които са база за точно определяне на фактическите потребности, за своевременно
заявяване и закупуване при изгодни цени на потребните стоково-материални
ценности; от своя страна производството получава информация за наличностите в
складовете, за сроковете на доставка, за необходимостта от замени на едни
видове и количества стоково -материални ценности с други и т.н.
-Счетоводство - предоставя му се информация за предстоящите покупки,
необходимите финансови ресурси и срокове на плащания; от своя страна то
информира за финансовите възможности и наличности, за приоритетите в
заплащанията и др.
-Транспорт -
набира се информация за различните видове транспорт и разходите за
транспортиране, на основата на което се определят видът, начинът и маршрутите
на транспортиране.
-Пласмент -
предоставя информация за плана и графика на реализацията, определяща сроковете
за закупуване и доставяне на резервни части, амбалажни и транспортни опаковки.
-Маркетинг -
обменя се информация за нови доставчици, новите методи на проучвания и
продажби, за дистрибуционната система и др.
-Технолози - обменя се информация за характеристиките на
необходимите материални ресурси и технологията на обработка.
-Конструктори - обменя се информация за появата на нови
материални ресурси и възможните замени.
-Юрисконсулти -
предоставя им се информация за видовете материални ресурси, подлежащи на
закупуване, доставчиците и тяхното месторазположение, на основата на което те
подготвят условията и процедурите за сключване на договори за доставки.
Поддържането
на описаните взаимоотношения и взаимодействия е наложително и за ефективна
реализация на основните задачи на логистиката на снабдяването, които в
зависимост от целите могат да бъдат формулирани, класифицирани и групирани по
различни начини. Най- често се посочват следните групи основни задачи:
• определяне
на предмета (структурата) на покупките;
• избор на
доставчици;
• определяне
на обема на доставките;
• определяне
на условията на закупуване и доставка и сключване на договори;
• доставка,
приемане и съхранение на материалните ресурси.
Първата
група задачи - определяне на предмета (структурата) на покупките - се решават
съвместно с производствената, инженерната и технологична служби на
предприятието. Определят се точните потребности от конкретни видове суровини и
материали, тяхното качество и експлоатационни характеристики, параметрите на
заявките и спецификациите. Това става на базата на разходни норми за единица
продукция и производствената програма.
Изборът на
доставчици е свързан със задълбочен анализ на пазара, на съществуващите и потенциални доставчици, набиране на
оферти, уточняване на условията за закупуване и доставка, за да се
идентифицират и изберат най-перспективните и ефективните от тях.
Обемът на
доставките се определя съгласувано с редица структурни подразделения на
предприятието - производствени, складови, финансови, счетоводни и т.н. В общия
ред на реализацията на тази група задачи обикновено се включват определянето на
необходимите количества материални ресурси, проверка на наличностите в
складовете на предприятието, определяне на обема на доставките в съответствие с
наличните и разполагаеми финансови ресурси.
Условията
на закупуване и доставка се съгласуват с доставчиците, предложили вече своите
варианти за това. Определят се условията за доставка, начинът на транспортиране
и заплащане, съгласуват се правата и отговорностите на страните. Целта е да
бъдат защитени в максимална степен интересите на фирмата, но в същото време не
трябва да се игнорират и интересите на доставчиците за постигане на взаимно
изгодно партньорство. При вземането на решения по тази група задачи обикновено
участват и специалисти от редица други структурни звена - юристи, финансисти,
транспортници и др.
Доставката
на закупените материални ресурси се организира и осъществява оперативно в
съответствие с договорените спецификации и графици. Строгото им спазване обаче
зависи във висока степен и от избрания превозвач, изборът на който се основава
на предложените превозни цени, срокове на доставка, условия на транспортиране и
гаранции за запазване качеството на материалните ресурси. Едновременно с това
се създават необходимите условия за своевременно разтоварване на пристигащите
транспортни средства и за приемане на пристигналите стоково материални ценности
по количество и качество, с което се установява дали доставените материални
ресурси отговарят на договорираните условия.
Обхватността
и комплексният характер на основните групи задачи, обаче, налага значително
по-точно и подробно да бъде идентифицирана съвкупността от конкретни типови
задачи, решавани от логистиката на снабдяването. По-важните от тях са:
-Идентифициране (преоценка) на потребностите - определяне на
снабдителските транзакции между структурното звено, осъществяващо закупуването,
и конкретните потребители на материални ресурси в предприятието; при промени в
асортимента на готовата продукция е наложително преразглеждане на състава на
вътрешно фирмените потребители и/или номенклатурата на материалните ресурси.
-Определяне и оценка на изискванията на потребителите - след
определяне на вътрешнофирмените потребители и номенклатурата на необходимите
материални ресурси, точно се установяват изискванията към теглото, размерите и
останалите параметри на доставките, плановете и спецификациите за всяка група и
позиция на номенклатурата на материалните ресурси, както и изискванията,
определящи обслужването и съпътстващите доставки.
-Вземане на решение „да се произведе или да се купи"
(Make - or- Вуе) - извършва се задълбочен технико- икономически анализ, на
базата на който се установява дали е по-ефективно собствено производство на
определени материални ресурси (заготовки, компоненти, детайли, възли и др. за
по-нататъшна преработка и/или монтаж) или закупуването им отвън. Обикновено
решенията се вземат на основата на два критерия - равнище на разходите и
достигано равнище на качество.
-Определяне на типа на закупуването - най-общо казано са
възможни три типа закупуване:
• установени
покупки - относително еднакви количества от конкретни материални ресурси се
закупуват регулярно от едни и същи доставчици;
• модифициращи
се покупки - променят се или доставчиците, или параметрите и количествата на
закупуваните материални ресурси;
• нови покупки
- предизвикани са от ново появили се потребности.
-Анализ на пазара и пазарното поведение на доставчиците -
целта е сравнително точно да се установят конкурентните характеристики на
пазара и да се прецени пазарната сила на доставчиците, което е важна
предпоставка за определяне на кръга от възможни доставчици, пазарните им
позиции, техния професионализъм и т.н., както и условие за правилно
организиране на доставките.
-Идентификация на възможните доставчици — изготвя се списък
на всички възможни доставчици на даден вид (номенклатурна позиция) материален
ресурс, които удовлетворяват предварително определените изисквания, включително
онези, чиито услуги са ползвани до момента.
-Предварителна оценка на всички възможни източници -
експертите по производствен и логистичен мениджмънт извършват сравнителна
оценка на предлаганото (рекламирано) от предполагаемите доставчици качество на
материалните ресурси и услугите и изискванията на вътрешнофирмените
потребители; получените резултати са основание за предварителен подбор и
ограничаване кръга на възможните доставчици.
-Окончателен избор на доставчик - оценява се способността на
всеки от останалия ограничен кръг потенциални доставчици да задоволява
потребностите от конкретните видове материални ресурси и услуги; оценката е
многокритериална и се извършва по редица показатели: цени, надеждност на
доставките, качество на обслужване, съответствие на технологичните и
организационни изисквания, вписване в логистичната система на предприятието и
др.
-Доставка на материалните ресурси и услуги - конкретно
организиране и реализация на съвкупността от задачи и операции по доставката на
материалните ресурси от доставчиците: оформление и сключване на договори,
прехвърляне на собствеността върху материалните ресурси, формиране на заявки,
транспортиране, обработка на товарите, складиране, съхранение и т.н.
-Контрол и оценка на реализацията на закупуването - входящ
контрол и оценка на ефективността на доставките по договорени срокове,
количества, качество, цени и всички останали параметри.
Заключение
Логистиката
на снабдяването пряко влияе върху конкурентоспособността на фирмите. Ако
дейностите и операциите в тази сфера не се организират и администрират по
подходящ начин, то фирмата няма да получи необходимите материални ресурси в
нужното време, количество, качество, асортимент и цена. Осигуряването на
производствено- стопанската Дейност с материални ресурси и услуги, обаче, е
свързано с ефективната реализация и на такива функции като транспортиране,
складова обработка, управление на запаси и др. Това налага свързаните с тях
дейности и операции да бъдат планирани, контролирани и регулирани, което също
се реализира от специализираните служби (звена) по снабдяване и изисква
определени разходи.
Върху
състава и обхвата на функциите, задачите и конкретните дейности и операции,
реализирани от службите по снабдяването в организационната структура на
фирмата, оказват влияние множество фактори, по-важни от които са:
-
делът на разходите за закупуването на материални
ресурси и външни услуги в разходите (приходите) на фирмата;
-
същностните характеристики на придобиваните материални
ресурси и услуги;
-
условията и характеристиките на пазарите на материални
ресурси и услуги, жизнено необходими на фирмата;
-
общите условия и наличието на възможности за ефективна
реализация на конкретна функция и задача;
-
специфичните характеристики на фирмените цели и задачи
и приноса на службата по снабдяване за тяхната реализация.
Едновременно
с това, следва да се има предвид и фактът, че при организирането на
снабдяването на фирмата с материални ресурси и услуги, осъществяваните от
службите по снабдяване операции обективно се подразделят на външни и вътрешни.
Първите са свързани с уреждане на взаимоотношенията на фирмата с доставчиците,
а вторите - с уреждане на взаимоотношенията с производствените звена,
транспортната служба, структурите за управление на фирмата и т.н. Ефективната
организация на снабдяването изисква едновременна реализация и на двата вида
операции, което практически очертава определена последователност (етапи) в
организацията на снабдяването, по-важни от които са:
-
проучване и анализиране на снабдителните пазари;
-
определяне на потребностите от материални ресурси за
основното и спомагателно производство, както и обема за доставка;
-
анализ и определяне на възможните източници за
снабдяване;
-
определяне на цените и условията на закупуване;
-
подготовка на документацията, необходима за сключване
на договори с избраните доставчици;
-
изготвяне на графици за доставките на материални
ресурси, които са максимално близки до тези за влагане в производството;
-
определяне на нормативите за запаси;
-
обосновка и избор на формата на доставка - пряка или
непряка, в т.ч. избор на транспорт и маршрути за доставка;
-
получаване и приемане на материалните ресурси;
-
обработка на входящите платежни документи и
организиране на заплащането на доставките;
-
участие в разработването на мерки за икономии на
материални ресурси;
-
отчитане и контролиране на изпълнението на плановете за
доставка и др.
Закупуването
и доставката на материални ресурси започва с определяне на общите потребности
на фирмата като съвкупност от индивидуалните потребности на всяко нейно
подразделение. Трябва да се осигурят точни описания на конкретните потребности,
на всеки вид, разновидност и модификация потребна стоково- материална ценност.
За тази цел службите по снабдяване изготвят и поддържат списък (каталог,
номенклатура) на постоянно закупуваните материални ресурси, с помощта на който
по-лесно и точно се определя асортиментът от необходими за закупуване и
доставка материални ресурси, обемът на партидите за доставка и т.н.
Изключително
важна задача на службите по снабдяване е разкриването на източниците за
снабдяване и оценката на възможностите им за своевременно осигуряване на
необходимото обслужване преди, по време и след доставка. За реализацията й се
формира и поддържа база от данни за доставчици, с които са сключени и/или
сключвани договори, както и за такива, предоставяли оферти и т.н. Наличието на
подобна актуална информация осигурява обективен анализ и правилен избор на
доставчик, независимо че голяма част от фирмите прилагат по- елементарни методи
за оценка и избор на доставчици. Трябва
да се има предвид и фактът, че изборът на конкретни доставчици е пряко свързан както
с непосредствената организация и ритмичност на доставките, така и с
предпочитаната форма на снабдяване (пряка - непосредствено от производителя,
или непряка - чрез посредници) на фирмата с материални ресурси
Използвана литература
- Стопанска логистика - Доц. д-р Ваня Банабакова
- Уикипедия
- логистика - http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B
- Стопанска логистика – Б. Благоев
- Логистика на снабдяването – Я. Коралиев
Няма коментари:
Публикуване на коментар