ЧАСТ 4 АНАЛИЗ НА
ОКОЛНАТА СРЕДА НА БИЗНЕСА. ПАЗАРНИ ПРОУЧВАНИЯ
Анализ на макросредата
Фирмата
не е изолирана система. Тя осъществява дейността си в динамична външна
среда, характеризираща се освен с променливост и с некон-тролируемост от
страна на мениджърите на фирмата.
Факторите
на средата, действащи поотделно или в своята съвкупност, оказват силно
влияние върху конкретния бизнес, те са онези източници на шансове и опасности,
възможности и заплахи, които предопределят развитието на бизнеса.
Към
активно действащите сили и субекти извън рамките на фирмата се отнасят
най- общо следните фактори: икономически, социални, политически,
демографски, технологични и производствени, пазар и конкуренция.
Първите
пет групи фактори понякога се наричат макросреда на фирмата, тъй като имат по-индиректно
влияние върху дейността й и повече или по-малко се отнасят до всички стопански
субекти.
Икономическите фактори включват инфлацията, равнището на цените, промените във валутните
курсове, процесите като приватизация,
преструктуриране, общото състояние на икономиката, равнището на безработица.
Например при висока инфлация много дребни
търговци и производители преустановяват или замразяват дейността си. Това е пример за безмилостното
въздействие на икономическите
показатели върху дребния бизнес. Има търговци, които са реализирали валутни
приходи или превръщат целия си оборотен
капитал в стока или валута. Именно те се оказват в позиция на по-голяма защитеност и в дадената ситуация.
Социалните фактори са свързани с промяната в нагласата на потребителите,
тяхната система от ценности, бита и културата в страната, както и в обособени
географски региони. Дали българският потребител е проникнал в народната мъдрост
„Евтиното излиза скъпо" и при вземането на решение за покупна на стока или услуга се ръководи
на първо място от качеството и след това от цената й? Имат ли все още смелост
родителите да твърдят убедено на своите деца, изпращайки ги към ученическия чин
и после към студентската банка, че „Който се учи, той ще сполучи", като
имаме предвид сегашната икономическа ситуация и ценности?
През
последните години настъпиха редица промени в социалния профил на
българите:
•средният българин е по-беден, което предполага че приоритетно
значение придобиват първостепенните му житейски потребности, а културните и социалните отстъпват на заден план;
• същевременно
съществува социална група на особено богати хора, които наред с луксозните
поръчкови автомобили и къщите-замъци прибавиха и произведения на изкуството и антични предмети;
•
средният българин е по-информиран чрез вестниците, сателитните канали,
преводната литература'и електронните комуникации
•средният българин е по-зает и прекарва повече
време на работното си място;
•средният българин в по-голяма степен страда от
стрес, което предполага, че в
по-голяма степен ще се стреми да се бори с него.
Анализът
на социалните и по-нататък на демографските фактори е важна предпоставка за анализа
на потребителите, защото позволява по-точното определяне на целевия пазар.
Политическите фактори са например политическата стабилност в страната,
ориентацията на правителството, неговата законодателна програма, промените в
нормативните документи.
Демографските фактори включват раждаемостта в страната, състаряването на
населението, образователното равнище, структурата по пол, броя на сключените
бракове и т.н.
Технологичните и производствените фактори включват темповете на развитие
на технологиите, появата на продукти заместители, например соята,
като по-евтина алтернатива на месото, и почивката в съседна
Турция, като по-евтина алтернатива на посещението на българското
Черноморие.
Пазарно
търсене и потребители. Избор на целеви пазар
Като
начало фирмата трябва да установи кои са нейните клиенти: дали това са
крайните потребители на предлаганите от фирмата стоки или услуги или пък т.нар. организации-по-требители (производители, търговци, правителствени организации). Мар кетинговата
стратегия, която фирмата ще възприеме впоследствие, до голяма степен зависи от
типа потребители. В най-общия случай
крайните индивидуални потребители са много по-чувствителни към промените
в цената, отколкото
организациите-потребители.
Макар
и вече обособен до определена степен, така определеният пазар на фирмата не е
еднороден. Вътре в него има потребители с различни изисквания към предлагания продукт, с
различна степен на
платежоспособност, географско разпределение и пазарни реакции. Тези групи от потребители образуват пазарни сегменти. Изборът на пазарен сегмент(и) е важен за малките
фирми. Техният шанс в борбата с
големите конкуренти е концентрирането и фокусирането на маркетинговите усилия за получаването на максимална възвръщаемост от избрания пазар, разработването на
стратегия, адресирана към
задоволяването на потребностите на група от потребители със сравнително точно установени характеристики.
Съществуват
различни критерии, по които може да бъдат избрани пазарните сегменти:
•географски (дали една фирма търговец на едро на
хранител-
ни стоки от област
Монтана ще се рекламира и по местния телевизионен
канал в Стара Загора или нейния целеви.пазар ще включва само търговците на
дребно от областта);
•демографски (фирма, изработваща карнавални
облекла и принадлежности би могла да разчита на най-голям успех, ако провежда
маркетингова стратегия, насочена към децата и младежите до 15 години);
•психологически и социални (фирма за организиране
на кок-
тейли по домовете едва ли
би могла да очаква много поръчки от
потенциални клиенти с месечен доход под 400 000 лв.);
•поведение при покупка (дали домакините с готовност
биха
изпробвали
новата марка почистващ препарат, появил се в кварталния магазин или отново биха
посегнали към вече познатия, страхувайки се да не сбъркат при покупката; в този случай
обикновено по-възрастните са по-подозрителни и консервативни, докато по-младите са
по-склонни да вярват, че „от опит глава не боли").
За дефиниране на целеви
пазарен сегмент фирмата може да използва
комбинация от тези признаци.
ПРИМЕР
Софийска
фирма произвежда спортни екипи от плат със специално покритие, допринасящо
за подобрените топлоизолационни и влагоустойчиви свойства. Потенциалните й
клиенти като начало са хората над 12 и под 65 години. Специалното покритие
оскъпява продукта, а предимствата, които създава, имат значение предимно за хора,
активно занимаващи се със спорт. След тези анализи фирмата решава да се
насочи към:
•жителите от големите (над 100 000
души) градове на Южна България - географски признак;
•на възраст между 15 - 25 и 25-45
години (два сегмента по демографски признак);
•спортуващи поне два пъти седмично и с
месечен доход над 250 000 лв. (социални признаци).
След
определянето на своя целеви пазар, мениджърите с. достатъчна точност могат да
изчислят и неговия размер, т.е. количеството продажби, което фирмата ще
може да реализира на него. Тук могат да се използват и налични статистически данни
за общото потребление на дадена стока или услуга по отделни региони или на човек от
населението. На база на направените по-горе анализи на макрорамката и установените
тенденции в промяната на различните фактори в съчетание с изведените
характеристики на, целевите клиенти могат да бъдат направени прогнози за
бъдещото потребление.
Особено полезно е
провеждането на собствено анкетно проучване
сред целевите клиенти на фирмата. Анкетата може да бъде проведена и по телефона.
Анализ
на конкурентите
Ако
в резултат на всичко направено до тук се окаже, че стартирането на дребен бизнес
с избраните продукти или услуги не изисква големи първоначални
инвестиции в дълготрайни активи и оборотен капитал и че може да се очаква
реализацията на обем продажби, осигуряващ добра и бърза възвръщаемост на вложените
средства, съществува голяма вероятност и други бизнесмени да навлязат на същия
пазар. С други думи, колкото по-атрактивен е един отрасъл, толкова по-голяма е
заплахата от конкуренти.
Затова въпросите, които трябва да намерят отговор още на етапа на
бизнеспланирането, са:
•кои са съществуващите основни
конкуренти на бъдещата фирма;
•
какви са обемите на продажбите на конкурентите;
•
какви
са разполагаемите и свободните им производствени мощности;
•какви са техните пазарни дялове, има ли утвърдени
пазарни лидери;
•какви са отличителните предимства на предлаганите
от конкурентите продукти;
• какъв е ценовият
диапазон на продуктите;
•как конкурентите продават продуктите си и
насърчават покупките им;
•как конкурентите ще реагират на навлизането на
фирмата на пазара, каква ще
бъде тяхната реакция (намаление на цените, отстъпки за определени
количества, подаръци от типа „Плащате две, получавате три" и т.е.);
•каква е опасността от навлизане на нови конкуренти
на пазара и как това ще промени
конкурентната структура.
Тази информация може да бъде установена пряко и косвено.
По-смелите могат да контактуват директно с конкурентните фирми (чрез подставени лица и фалшиви запитвания и оферти). Ценни данни могат да бъдат набрани и след срещи с бивши служители на конкурентни
фирми, с техни клиенти и търговски партньори. И тук, както и при търсенето на идеи, всичко чуто може да бъде от полза.
Основната цел на анализа на конкурентите е да бъдат установени зоните, където непосредствено се пресичат интересите на фирмата, навлизаща
на пазара, и нейните конкуренти. От изключителна
важност е да бъдат установени слабите места на конкурентите и онези
пропуски в тяхната стратегия по отношение на продуктите,
цените и обслужването на пазара, които фирмата е длъжна да превърне в свои отличителни предимства, за да успее в конкурентната
борба.
Анализ на
проблемите и възможностите във външната среда
Пазарът и конкурентите са елементи на външната за
фирмата среда, която е източник едновременно на възможности и на проблеми.
Възможностите са настоящи и очаквани бъдещи условия и промени във външната среда, които са благоприятни за
постигане на успех от фирмата.
Проблемите, напротив, са настоящи и бъдещи условия и промени във външната среда, които въздействат или ще въздействат неблагоприятно върху дейността на фирмата и на фирмата и нейните
резултати.
Имайки предвид динамичността на средата, анализът на възможностите и проблемите (заплахите) във външната среда на фирмата трябва да бъде правен през определени интервали от време, за да се
избегне пропускането на зараждащи се възможности и да се предотвратят
евентуалните проблеми. Този анализ в съчетание с анализа на
слабите и силните страни на фирмата, (т.е. като цяло на ситуацията) се прави с помощта на един известен, опростен метод - т.н.
SWОТ анализ. Той е особено подходящ за малки и средни фирми, при които
акцентът се поставя не толкова върху пазарния дял или водещата позиция, колкото
върху пазарния сегмент, някои силни специфични характеристики и възможността за
бърза реакция.
SWОТ анализът може да бъде направен още на стартовата права, въпреки по-ограничената информация, с която ще разполагат мениджърите.
Резултатите от подобна прецизна дисекция на фирмата и средата й представляват безценен материал за последващо детайлно
изготвяне на маркетингови стратегии.
По принцип SWОТ анализът протича в няколко етапа.
1.
Подготовка на профила на
предприятието (тип на бизнес, географски
пазар, конкурентна позиция, ориентация на мениджърите).
2.
Анализ и оценка на факторите на външната среда (изброени по-горе).
3.
Подготовка на прогноза и предсказване
на бъдещето.
4. Оценка на
предимствата и слабостите на фирмата, в областта на организацията и управлението, производството, финансите, маркетинга, и др.
Примерен анализ па външната среда
Таблица 5.1
Възможности
|
Проблеми (Заплахи)
|
Икономически фактори
|
|
Безпрецедентно ниското равнище на лихвите по банковите депозити
превръщат покупката на д-ьлготрайни стоки в добра инвестиция
|
Висок относителен дял на разходите за
храна и комунални услуги на домакинствата и липсата на свободни
средства за покупка на дълготрайни стоки
|
Социални
|
|
Формиране
на група от платежоспособни клиенти, на които предстои обзавеждане на нови жилища или ремонт
на старите.
|
Голяма част от населението е
принудена да живее под наем (дори и тези със собствени жилища) и съответно няма мотивация за
закупуване на мебели.
|
Производствени и технологични
|
|
Несложни технологии в мебелното производство.
|
Несложните технологии
означават ниска бариера
за навлизане в
този отрасъл даже
от страна на
занаятчии-
дърводелци, които
изпълняват и „нестандартни дърводелски услуги".
|
Позор и конкуренти
|
|
Възприемането на девиза
„Произведено в България" като гаранция за качество
|
Конкуренция от вносни стоки
(Румъния, Словения и др.).
|
След това се разработват различните алтернативи и се
прави стратегически избор.
Това е хипотетичен пример за малка фирма, решила да стартира в производство
на кухненски мебели. Без да се въвеждат повече изходни данни ще бъде
направен най- общ анализ на възможностите и заплахите, които и
предоставя външната среда.
Въпросната
фирма би могла да има следните предимства и недостатъци
спрямо своите конкуренти към момента на изготвяне на бизнес плана:
Примерен анализ на силните и слаби страни на фирмата Таблица 5.2
Силни страни
|
Слаби страни
|
Управление и организация
|
|
Сработен миниджърски екип, състоящ се не от съдружници, а от
съмишленици, преследващи една и съща цел дълготрайни стоки в добра инвестиция.
|
Необходимост от
дистанционно управление, поради
географската отдалеченост на производството и управлението на фирмата.
|
Производство
|
|
Производствени
ръководители с дългогодишен уникален
опит в мебелното производство.
|
Характеристиките
на оборудването не позволяват изработването
на единични продукти.
|
Маркетинг
|
|
Установени контакти с доставчици и
гарантирани доставки на висококачествени суровини.
|
Високи транспортни разходи по
дистрибуцията на продуктите.
|
Разбира
се, след като мениджърите на дадена фирма са преминали през анализа на всички фактори на средата, и най-вече на целевите клиенти и конкурентите, те ще са в
състояние да направят много
по-изчерпателен и конкретизиран списък на възможностите и заплахите, на силните и слабите страни.
Всеки един иска да работим сам за себе си и да казва и да посочва правилата,които да следва.Но не всеки е готов може да бъде ръководител, на който хората да му се доверят и да работят за него.Тук е нужен един талант, с който добре да си боравиш с тона и да разбираш от маркетинг, мениджмънт, да знаеш кое кога да предложиш на потребителите.Статията ви е много интересна и се радвам, че ни пишете.
ОтговорИзтриване